کد مطلب:259344 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:305

تایید از کتاب های شاگردان
بعضی از شاگردان امامان علیهم السلام كتاب هایی در فقه و معارف اسلامی و حدیث در عصر امام حسن عسكری علیه السلام و قبل از آن عصر، نوشته بودند. امام حسن عسكری علیه السلام آنها را تأیید می كرد، مانند تأیید از كتاب های فضل بن شاذان، یونس بن عبدالرحمان و احمد بن عبدالله خانبه و به این ترتیب شاگردان را به تألیف و نگهداری دانش مكتب اهل بیت علیهم السلام دعوت می نمود.

«فضل بن شاذان» از شاگردان امام جواد، امام هادی و امام حسن عسكری علیهم السلام، فقیه و متكلم بزرگ بود. او صد و هشتاد كتاب نوشت كه امام حسن عسكری علیه السلام دو یا سه بار فرمود: «خدا او را رحمت كند.»

او در عصر امام حسن عسكری علیه السلام از دنیا رفت، قبرش در یك فرسخی نیشابور قرار دارد. یكی از شیعیان به نام «بورق بوشنجانی» می گوید: یكی از كتاب های فضل بن شاذان به نام «یوم و لیلة» را به امام حسن عسكری علیه السلام نشان دادم. آن حضرت صفحات آن را یكی پس از دیگری نگاه كرد و آن گاه فرمود:

هذا صحیح ینبغی أن یعمل به؛

این كتاب، كتاب درستی است و سزاوار است به مطالب آن عمل گردد.

بورق می گوید: به امام حسن علیه السلام عرض كردم: فضل بن شاذان گرفتار بیماری سختی شده، بعضی از مردم می گویند: شما او را نفرین كرده اید به خاطر آن كه او گفته است: وصی ابراهیم علیه السلام بهتر از وصی محمد صلی الله علیه و اله است. البته او چنین حرفی نزده، ولی مردم نسبت دروغ به او می دهند.



[ صفحه 117]



امام حسن علیه السلام فرمود:

آری، مردم به دروغ به او چنین نسبتی می دهند. خدا فضل را رحمت كند، خدا او را رحمت كند.

بورق می گوید: هنگامی كه از سفر حج به خراسان بازگشتم، باخبر شدم كه فضل بن شاذان در همان هنگام كه امام حسن عسكری علیه السلام فرموده بود: «خدا فضل را رحمت كند» از دنیا رفته است. [1] .

همچنین روایتی از ابوهاشم جعفری است كه می گوید: «یوم و لیلة» تألیف «یونس بن عبدالرحمان» را به امام حسن عسكری علیه السلام نشان دادم.

فرمود: این كتاب را چه كسی تألیف كرده است؟

عرض كردم: یونس بن عبدالرحمان. فرمود:

اعطاه الله بكل حرف نورا یوم القیامة؛

خداوند برای هر حرفی از این كتاب، در روز قیامت نوری به یونس عطا فرماید. [2] .

همچنین روایت شده است:

یكی از اصحاب و شاگردان امام حسن عسكری علیه السلام به نام «احمد بن عبدالله بن خانبه» كتابی را تألیف كرده بود و به امام حسن علیه السلام نشان داد، امام حسن علیه السلام آن را خواند، سپس فرمود:

صحیح فاعملوا به؛

كتاب درستی است، به مطالب آن عمل كنید. [3] .

به این ترتیب امام حسن عسكری علیه السلام با تأیید و تشویق و دعا برای شاگردان خوب و درستكارشان، آنها را به نوشتن كتاب در راستای معارف اسلامی، حدیث و فقه فرامی خواند و مردم را به عمل به مطالب آن كتاب ها دعوت می نمود.



[ صفحه 118]




[1] رجال الكشي: ص 451، سفينة البحار: ج 2، ص 368.

[2] وسائل الشيعه: ج 18، ص 72.

[3] فلاح السائل سيد بن طاووس: ص 183 - حياة الامام العسكري عليه السلام: ص 325 و 326.